21 feb Omgaan met vijandige interacties en geen-samenwerking
Leer beter om te gaan met doelgroepen of cliënten die niet willen samenwerken.
Hoe werk je wél samen? Hoe blijft de interactie veilig?
Stel dat het niet tot een samenwerking komt, of dat je vijandigheid ervaart:
hoe kan je dan met je cliënt werken?
Dagdelen
Uur totaal
Wat is non-coöperatie, vijandigheid of geen samenwerking?
Als je met iemand interactie aangaat, dan is er sprake van wisselwerking. Interactie is nodig om samen te werken, doelstellingen te bereiken en conflicten op te lossen. Soms heb je in de interactie te maken die niet samen wil werken, die expres vijandig doet, die pest, of die je manipuleert. Of vind je jezelf in situaties waarin machtsmisbruik, onderhandeling en bedrag op de loer liggen. Hoe ga je daarmee om?
Het is van belang om in die situaties je wereld te vergroten, het hele sociale veld bij je interactie te betrekken en je bewust te worden van de rol en verantwoordelijkheid die je op dat moment hebt. Maar soms is de druk zo groot, dat je niet anders kan dan vechten, vluchten of bevriezen. Tijdens deze training leer je de vaardigheden waarmee je die reacties vermindert en waarmee je in het hier in nu blijft.
Geaccrediteerd door ABAN, VSR, LV POH-GGZ, Kwaliteitsregister V&V en Register Zorgprofessionals (19 punten), Fysiotherapie (21 punten), Registerplein (24 punten) en SKJ (24,5 punten).
Wat leer je?
Zet je persoonlijke leerdoelen op de Mat
Geef vorm aan daadwerkelijke shared decision making
Maak lastige situaties bespreekbaar
Leer te kijken naar je eigen vaardigheden
Beoordeel je eigen effectiviteit
En verbeter jezelf in de omgang met anderen
Over de training Omgaan met vijandige interacties en geen-samenwerking
Werk je met non-coöperatieve cliënten? Denk aan TBS-gestelden, cliënten in de forensische zorg, doelgroepen met gedragsproblemen? Vraag je je af hoe het komt dat er soms geen samenwerking (non-coöperatie) kan ontstaan? Dan is de training Omgaan met vijandige interacties en geen-samenwerking een oplossing. Het is fijn als je weet hoe je omgaat met cliënten of doelgroepen die bedriegen. Die handelen om jou een goed gevoel te geven, maar ondertussen iets anders doen.
Centraal staat:
Wat zijn interactievaardigheden precies?
Hoe gaat het in de praktijk? Sta je op rood of op groen?
Leidt wat je doet in de interactie naar het doel toe?
Wat kan je anders doen om het doel wél te bereiken?
Je doet, kijkt, voelt en luistert. En je oefent 80% van de tijd met concrete situaties uit de praktijk en van jouzelf.
Wat is het resultaat van deze training?
Na de training Omgaan met vijandige interacties en geen-samenwerking ben je beter in staat om:
effectiever te zijn in de interactie en de wereld of context niet uit het oog te verliezen
kritisch naar je eigen interactievaardigheden te kijken en je bewuster te worden van het hier en nu
Overige
informatie
Benieuwd naar deze training? Informeer ernaar!
Meer weten?
Bel 085 – 060 22 05 of mail info@demat.nl
Andere trainingen
Hier vind je een compleet overzicht van alle opleidingen en trainingen