Omgaan met vijandige interacties en geen-samenwerking

Leer beter om te gaan met vijandige interacties en doelgroepen die niet willen samenwerken.

Hoe werk je wél samen? Hoe blijft de interactie veilig?
Stel dat het niet tot een samenwerking komt:
hoe kan je dan met de cliënt werken?

 

1

Trainingsdag

6

Verdiepingsbijeenkomsten

Wat is interactie eigenlijk?

 

Interactie is een ander woord voor wisselwerking. Interactie is nodig om samen te werken, conflicten op te lossen, of om doelstellingen te bereiken. Niet alleen mensen interacteren, dieren doen dat net zo goed. Bekende diersoorten die mooie vormen van interactie vertonen, zijn parasolmieren, chimpansees en bijen. Welke interactiepatronen leiden tot meer samenwerking? En welke tot minder?

Uit onderzoek blijkt dat interactie in elk geval de helft van de effectiviteit van een team bepaalt. De manier waarop de interactie plaatsvindt is een succesfactor voor een effectief team. Handig dus, die interactievaardigheden. Zeker als je weet wat je moet doen als je te maken krijgt met non-coöperatie (geen-samenwerking) of vijandige interacties. Waarin machtsmisbruik, onderhandeling en bedrog op de loer liggen.

Geaccrediteerd voor 20 punten door ABAN, VSR, Kwaliteitsregister VenV, Registerplein, SKJ en Register voor Vaktherapeutische Beroepen.

Welke vaardigheden leer je?

Zet je persoonlijke leerdoelen op de Mat

Hoe geven we vorm aan daadwerkelijke shared decision making?

Maak lastige situaties bespreekbaar

Leer te kijken naar je eigen vaardigheden

Beoordeel je eigen effectiviteit

En verbeter jezelf in de omgang met anderen

Over de training Omgaan met vijandige interacties en geen-samenwerking

 

Werk je met non-coöperatieve cliënten? Denk aan TBS-gestelden, cliënten in de forensische zorg, doelgroepen met gedragsproblemen? Vraag je je af hoe het komt dat er soms geen samenwerking (non-coöperatie) kan ontstaan? Dan is de training Omgaan met vijandige interacties en geen-samenwerking een oplossing. Het is fijn als je weet hoe je omgaat met cliënten of doelgroepen die bedriegen. Die handelen om jou een goed gevoel te geven, maar ondertussen iets anders doen.

Centraal staat:

Wat zijn interactievaardigheden precies?

Hoe gaat het in de praktijk? Sta je op rood of op groen?

Leidt wat je doet in de interactie naar het doel toe?

Wat kan je anders doen om het doel wél te bereiken?

Je doet, kijkt, voelt en luistert. En je oefent 80% van de tijd met concrete situaties uit de praktijk en van jouzelf.

Wat is het resultaat van deze training?

 

Na de training Omgaan met vijandige interacties en geen-samenwerking ben je beter in staat om:

effectiever te zijn in de interactie. Of het nu met collega's, familieleden, cliënten of je leidinggevende is

Kritisch naar je eigen interactievaardigheden te kijken en jezelf te verbeteren

Overige

informatie

 

Plaats & Data

Benieuwd naar deze training? Informeer naar de mogelijkheden: info@demat.nl

Meer weten?

Bel 023 – 53 11 065 en vraag vrijblijvend advies

Andere trainingen

Hier vind je een compleet overzicht van alle opleidingen en trainingen

Wil je meer weten?

Heb je nog vragen over deze training of wil je een persoonlijk advies? Bel dan 023 – 53 11 065 of gebruik onderstaand formulier.
We helpen je graag!

Dhr.Mevr.