Wil jij ook de samenwerking met collega’s, cliënten, leerlingen of je leidinggevende verbeteren?
Meer inzicht in de interactie helpt daarbij.
Het is net als bij wedstrijdsporten: wat je in de training oefent, is altijd anders dan in de wedstrijd, maar je wordt er vaardiger door tijdens de wedstrijd.
Op de grond liggen twee matten, elk met een groen en rood gedeelte. De matten liggen tegen elkaar aan. De ene deelnemer staat tegenover een ander (een cursist of een trainer) op een eigen mat.
Heb je moeite met het gedrag van de ander? Dan sta je op rood. Kan je het gedrag van de ander volledig accepteren? Dan sta je op groen. De centrale vraag is steeds: leidt wat iemand in de interactie met de ander doet naar het doel toe of leidt het ervan af? En wat kan iemand zelf doen om het doel dichterbij te brengen?
Cursisten oefenen actief met verschillende vaardigheden en krijgen inzicht in het effect van hun eigen handelen. Ze leren ook hoe ze hun eigen houding of gedrag kunnen afstemmen op problematisch gedrag van de ander.
In 1996 is de Mat ontstaan uit een samenwerking van professionals, cliënten en familie in de psychiatrie.
De Mat werkt op drie lagen: gedragsniveau, niveau van de overtuigingen en beperkingen (normen en waarden) en identiteitsniveau. Bovenal is de Mat een praktisch toepasbaar model, waarmee de interactie tussen mensen snel zichtbaar én voelbaar wordt. En waarbij eenduidige taal om de hoek komt kijken: rood/groen, de tas en kan niet/wil niet.
Op het gebied van (complexe) interactie en samenwerking tussen mensen. Sinds 1996 gaven wij ruim 600 trainingen aan bijna 6000 hulpverleners.
Deelnemers beoordelen onze trainingen met een 8,1 en de toepasbaarheid met een 7,8.
93% van de deelnemers vindt dat ze door de training beter kunnen beoordelen wie de ‘eigenaar’ van een probleem is. Meer dan de helft vindt dat ze (nog) meer plezier in hun werk hebben door wat ze hebben geleerd.
90% van de deelnemers geeft aan door de training in het contact meer rekening te houden met beperkingen en mogelijkheden van de ander, 75% is van mening dat zij beter kunnen omgaan met conflicten en 76% zegt beter in staat te zijn grenzen aan te geven.
Verschillende onderzoeken bewijzen dat trainingen van Bureau de Mat effect hebben. Berno van Meijel concludeert bijvoorbeeld dat de handelingsverlegenheid afneemt, verpleegkundigen beter in staat zijn moeilijke situaties te hanteren en dat tevredenheid van cliënt en behandelaar toeneemt.
Bureau de Mat is geaccrediteerd door het Kwaliteitsregister ABAN, V&VN, RSV, BAM
en de Stichting Register Valktherapeutische Beroepen.